REGULAMIN GIEŁDY WIERZYTELNOŚCI
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Administratorem Giełdy Wierzytelności, dostępnej pod adresem https://self.julianus.pl/debtors jest Julianus Inkasso Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (02-676), przy ulicy Postępu 18B, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000997711 prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, z numerem identyfikacji podatkowej (NIP) 5213659843, zwany dalej „Administratorem”.
2. Regulamin Giełdy Wierzytelności (dalej: „Regulamin”) określa zasady funkcjonowania oraz korzystania z giełdy wierzytelności, prawa i obowiązki użytkowników oraz Administratora, wymagania techniczne, warunki niezbędne do poprawnej obsługi serwisu oraz zasady ochrony danych osobowych.
3. Korzystanie z Giełdy Wierzytelności jest równoznaczne z akceptacją postanowień Regulaminu. Każdy Użytkownik przed rozpoczęciem korzystania z serwisu zobowiązany jest do zapoznania się z jego treścią oraz przestrzegania jego postanowień.
4. Regulamin jest dostępny na stronie https://self.julianus.pl/debtors gdzie Użytkownicy mogą go wydrukować lub zapisać na swoim urządzeniu.
§2. DEFINICJE
Terminy używane w Regulaminie oznaczają:
1. Giełda Wierzytelności – internetowy serwis umożliwiający zamieszczanie danych do zawarcia umowy sprzedaży wierzytelności, prowadzony przez Administratora na stronie https://self.julianus.pl/debtors Jej głównym celem jest umożliwienie sprzedaży wierzytelności poprzez zamieszczanie danych do zawarcia umowy sprzedaży wierzytelności. Platforma oferuje również możliwość publikacji informacji o zadłużeniu na stronie https://self.julianus.pl/debtors co zwiększa ich widoczność dla potencjalnych nabywców. Serwis ten umożliwia efektywne zarządzanie sprzedażą wierzytelności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego.
2. Administrator Giełdy – Julianus Inkasso Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-676), przy ulicy Postępu 18B, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000997711 prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, z numerem identyfikacji podatkowej (NIP) 5213659843.
3. Dłużnik – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której obowiązujące przepisy przyznają zdolność prawną, która jest zobowiązana do uregulowania zobowiązań pieniężnych w stosunku do Wierzyciela.
4. Wierzyciel – przedsiębiorca (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której obowiązujące przepisy przyznają zdolność prawną), który zleca Administratorowi Giełdy sprzedaż własnych wierzytelności poprzez publiczne ogłoszenie za pośrednictwem Giełdy Wierzytelności.
5. Wierzytelność (zadłużenie) – roszczenie pieniężne wobec Dłużnika, które Wierzyciel zamieszcza na Giełdzie Wierzytelności w celu znalezienia nabywcy.
6. Zawartość giełdy – ogłoszenie Wierzyciela dotyczące sprzedaży Wierzytelności, zamieszczone na Giełdzie Wierzytelności.
7. Użytkownik – osoba lub podmiot, który przegląda zawartość Giełdy Wierzytelności.
8. Regulamin – niniejszy dokument określający zasady funkcjonowania Giełdy Wierzytelności na stronie https://self.julianus.pl/debtors dostępny na stronie https://self.julianus.pl/debtors
9. Usługa – usługi świadczone przez Julianus Inkasso Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w ramach prowadzenia Giełdy Wierzytelności dostępnej na stronie internetowej https://self.julianus.pl/debtors
10. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
§ 3. ZAKRES I RODZAJ USŁUG
1. Administrator Giełdy Wierzytelności świadczy usługi polegające na umożliwieniu Wierzycielom zamieszczania i reklamowania ogłoszeń o sprzedaży Wierzytelności poprzez Administratora oraz na zapewnieniu dostępu do tych danych dla potencjalnych nabywców.
2. Giełda Wierzytelności pozwala Użytkownikom na przeglądanie danych oraz uzyskiwanie informacji o dostępnych wierzytelnościach. Użytkownicy mogą zapoznawać się z danymi o Dłużnikach, które dotyczą niespłaconych zobowiązań wynikających ze stosunków zobowiązaniowych, dostępnych na stronach serwisu.
3. Informacje dotyczące Wierzytelności wprowadzane są przez Administratora.
4. Przedstawiane szczegółowe informacje o wierzytelności, takie jak: imię i nazwisko lub nazwa, adres, kwota zadłużenia (wraz ze wszystkimi należnościami ubocznymi), data wymagalności roszczenia oraz źródło długu, mają na celu wierne odwzorowanie aktualnego stanu wierzytelności. Należy jednak pamiętać, że mogą wystąpić pewne różnice, wynikające ze zmieniających się okoliczności oraz aktualizacji informacji pozyskanych w toku procesu windykacyjnego. Dotyczy to zwłaszcza stanu posiadanych dokumentów i informacji, które mogą się aktualizować wraz z postępem działań windykacyjnych.
5. Zawartość Giełdy tj. wystawione na sprzedaż Wierzytelności, poczytuje się nie za ofertę, lecz zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu art. 71 Kodeksu Cywilnego. W związku z powyższym złożenie oferty zakupu wierzytelności nie jest traktowane, jako przystąpienie Kupującego do umowy sprzedaży i nie ma charakteru wiążącego dla żadnej ze stron.
6. Administrator Giełdy zastrzega sobie prawo do okresowego zawieszania dostępu do serwisu w celu przeprowadzenia prac konserwacyjnych oraz do zmiany zakresu świadczonych usług. Takie działania mogą obejmować aktualizacje, ulepszenia oraz wprowadzenie nowych funkcji. Administrator dołoży wszelkich starań, aby zminimalizować czas niedostępności serwisu.
§ 4. ZASADY KORZYSTANIA Z GIEŁDY WIERZYTELNOŚCI
1. Korzystanie z Giełdy Wierzytelności nie wymaga rejestracji. Użytkownik może swobodnie przeglądać dostępne informacje o wierzytelnościach. W przypadku zainteresowania zakupem wierzytelności, Administrator zaprasza do kontaktu pod adresem e-mail: kontakt@julianus.pl.
2. Wierzyciele nie rejestrują się bezpośrednio na stronie Giełdy. Publikacja wierzytelności odbywa się wyłącznie przez Administratora Giełdy, który wykonuje tę czynność na podstawie łączącej go umowy z Wierzycielem.
3. Administrator Giełdy nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje prawne (cywilne, karne lub administracyjne) wynikłe z podania przez Wierzyciela nieprawdziwych danych lub danych nieaktualnych dot. Dłużników.
4. Wierzyciel zobowiązany jest do samodzielnego powiadomienia Dłużnika o fakcie wystawienia długu na Giełdzie, chyba, że zostanie to odmiennie uregulowane pomiędzy stronami.
5. Wierzyciel w przypadku, gdy Wierzytelność opublikowana na Giełdzie została zapłacona lub w inny sposób zaspokojona przez Dłużnika, bądź uległa umorzeniu, a także gdy została sprzedana (dokonano cesji wierzytelności), zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania Administratora Giełdy celem usunięcia Wierzytelności.
6. Użytkownik może zgłaszać Administratorowi wszelkie nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem Giełdy Wierzytelności.
7. Administrator Giełdy zastrzega sobie prawo do modyfikacji oraz usuwania danych, które są niezgodne z Regulaminem lub obowiązującymi przepisami prawa, w tym z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
5. ZASADY SKŁADANIA REKLAMACJI I SPRZECIWU
1. Składanie Reklamacji:
- Reklamacje dotyczące funkcjonowania Giełdy Wierzytelności można składać pisemnie na adres Administratora wskazany na stronie internetowej giełdy lub drogą elektroniczną na adres e-mail: kontakt@julianus.pl
- Administrator zobowiązuje się do rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia jej otrzymania, zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta oraz ustawą z dnia 16 września 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
2. Dłużnik ma prawo wnieść sprzeciw dotyczący informacji gospodarczych ujawnionych na Giełdzie wierzytelności, jeśli uzna, że:
a) Informacje te są nieaktualne, nieprawdziwe, niekompletne;
b) Informacje te zostały przekazane lub przechowywane niezgodnie z przepisami prawa.
3. Sprzeciw powinien być udokumentowany odpowiednimi dowodami, które uzasadniają podstawy sprzeciwu.
4. Sprzeciw należy wnieść do biura określonego w Ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2160 z późn. zm.).
5. Sprzeciw powinien zawierać:
a) Dane identyfikacyjne dłużnika (imię, nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania);
b) Wskazanie informacji gospodarczych, których sprzeciw dotyczy;
c) Szczegółowy opis podstaw sprzeciwu oraz dowody potwierdzające jego zasadność.
6. Biuro, do którego wniesiono sprzeciw, może zwrócić się do wierzyciela lub dłużnika o dodatkowe wyjaśnienia.
7. Biuro wstrzymuje ujawnianie informacji gospodarczych objętych sprzeciwem na okres do 30 dni, jeżeli istnieje uzasadnione przypuszczenie, że dotyczą one zobowiązania, które nie istnieje lub wygasło. W pozostałych przypadkach biuro może wstrzymać ujawnianie informacji gospodarczych na czas konieczny do rozpatrzenia sprzeciwu, jednak nie dłuższy niż 30 dni.
8. W szczególnych przypadkach, gdy rozpatrzenie sprzeciwu napotyka na szczególne trudności, biuro może przedłużyć okres wstrzymania ujawniania informacji o dodatkowe 15 dni, jednak łączny okres nie może przekroczyć 45 dni od dnia wstrzymania ujawniania informacji.
9. Po rozpatrzeniu sprzeciwu biuro podejmuje następujące decyzje:
a) dokonuje aktualizacji informacji gospodarczej w razie uzyskania uzasadnionej informacji o okolicznościach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. e, f lub j Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2160 z późn. zm.) albo o tym, że dane, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy, są nieprawidłowe lub nieaktualne;
b) usuwa informację gospodarczą w razie uzyskania uzasadnionej informacji o okolicznościach, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4-9 Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2160 z późn. zm.), albo
c) uznaje sprzeciw za bezzasadny i informuje o tym dłużnika, pouczając go o treści ust. 8 art. 21a Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2160 z późn. zm.)
10. W przypadku gdy sprzeciw został uznany przez biuro za bezzasadny, o czym dłużnik został zawiadomiony, a dłużnik wniósł sprzeciw ponownie w oparciu o te same okoliczności faktyczne i prawne, biuro może pozostawić sprzeciw bez rozpatrzenia, nie zawiadamiając o tym dłużnika.
11. Wniesienie sprzeciwu oraz wszelkie czynności podejmowane przez biuro w związku z rozpatrzeniem sprzeciwu nie podlegają żadnym opłatom na rzecz biura.
§ 6. ZASADY REALIZACJI ŻĄDAŃ OSÓB WYNIKAJĄCYCH Z ROZDZIAŁU III RODO
1. Składanie Sprzeciwu, prawa dostępu, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, i poprawienia (sprostowania) danych (dalej: żądania osób)przez Dłużnika:
- Dłużnik ma prawo w dowolnym momencie złożyć żądanie wobec danych dotyczących jego osoby, w formie pisemnej lub elektronicznej na adres e-mail: kontakt@julianus.pl, bez ponoszenia kosztów związanych ze składaniem sprzeciwu.
- Po zgłoszeniu żądania osoby dane dotyczące Dłużnika zostają niezwłocznie ukryte na Giełdzie Wierzytelności, do czasu rozpatrzenia zgłoszonego żądania przez Administratora.
2. Procedura Rozpatrzenia Żądania Osoby:
- Administrator Giełdy niezwłocznie informuje Wierzyciela o wniesionym żądaniu, przekazując mu je oraz wzywając do ustosunkowania się do niego.
- Wierzyciel jest zobowiązany do rozpatrzenia żądania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym do udzielenia odpowiedzi oraz do dokonania niezbędnych korekt lub potwierdzenia prawidłowości informacji zawartych na Giełdzie Wierzytelności.
§ 7. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
1. Administratorem danych osobowych Wierzycieli przetwarzanych w ramach Giełdy Wierzytelności jest Julianus Inkasso Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Administratorem”. Kontakt z Administratorem możliwy jest pod adresem e-mail: kontakt@julianus.pl
2. Dane osobowe są przetwarzane w następujących celach:
- nawiązania i realizacji współpracy, jak również obsługi i realizacji podejmowanych przez Wierzyciela czynności,
- prowadzenia dokumentacji rachunkowej dotyczącej współpracy z Wierzycielem
- prowadzenia czynności składających się na usprawnienie i koordynację pracy Administratora, w tym prowadzenie wewnętrznych rejestrów (np. ewidencjonowanie korespondencji),
- ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami.
3. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:
- wypełnienie obowiązku prawnego spoczywającego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO), polegającego na prowadzeniu rachunkowości Administratora, wynikającego w szczególności z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na:
a) zapewnieniu informacji i kontaktów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym nawiązania i realizacji współpracy z Wierzycielem, oraz obsługi i realizacji podejmowanych przez Wierzyciela czynności,
b) koordynacji i usprawnieniu organizacji pracy poprzez obsługę biura Administratora,
c) ustaleniu, dochodzeniu i obronie przed roszczeniami.
4. Podanie danych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie będzie skutkowało brakiem możliwości nawiązania i realizacji współpracy z podmiotem, w imieniu którego Państwo występują.
5. Odbiorcami danych osobowych jest upoważniony personel Administratora, podwykonawcy Administratora, spółki powiązane, poczta, kurierzy, ubezpieczyciele, banki, firmy przewozowe oraz inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora (w szczególności firmy świadczące usługi IT i wsparcia technicznego, współpracujące kancelarie prawne i podatkowe, audytorzy zewnętrzni, tłumacze i inne podmioty wykonujące usługi na rzecz Administratora), które muszą mieć dostęp do danych, aby wykonywać swoje obowiązki. Podmioty te będą miały dostęp do Państwa danych tylko i wyłącznie w celu realizacji swoich zadań i w zakresie do tego niezbędnym.
6. Dostęp do Państwa danych mogą mieć również uprawnione do tego organy państwowe, w szczególności urzędy skarbowe.
7. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji i rozliczenia współpracy, a także do upływu okresów wynikających z odpowiednich przepisów prawa, tj. do upływu okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych związanych z dokumentacją rachunkową, co może być w stosownych wypadkach przedłużone o okres przedawnienia roszczeń cywilnoprawnych.
8. W zakresie, w jakim dane osobowe przetwarzane są w celu obsługi biura Administratora, będą one przechowywane przez okres 3 lat.
9. Przysługuje Państwu prawo do:
- żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych,
- w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora – prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Państwa szczególną sytuacją,
- w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na marketingu bezpośrednim – prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
W sprawie realizacji przysługujących Państwu praw prosimy o kontakt na ww. adres e-mail.
10. Państwa dane osobowe nie będą wykorzystywane do podejmowania zautomatyzowanych decyzji, w tym profilowania.
11. Administratorem Danych Osobowych Dłużników są Wierzyciele.
12. Administrator Giełdy przetwarza dane osobowe Dłużników w oparciu o zawartą umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych dłużników przez Wierzycieli.
§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Administrator zastrzega sobie prawo do zmiany treści Regulaminu. Zmiany te będą publikowane na stronie https://self.julianus.pl/debtors i wchodzą w życie w terminie wskazanym w ogłoszeniu o zmianach.
2. Kontynuowanie korzystania z Giełdy Wierzytelności po wprowadzeniu zmian w Regulaminie oznacza ich akceptację.
3.Wszelkie spory wynikłe z korzystania z Giełdy Wierzytelności będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby Administratora.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego publikacji na stronie internetowej Giełdy Wierzytelności.